Review on book: How to Win Friends & Influence People by Dale Carnegie

Hi! Pertama sekali terima kasih sebab sudi datang ke blog saya. Saya sangat menghargai masa anda semua


Jadi, harini saya ingin berkongsi tentang pendapat saya mengenai buku terkenal dan hangat sehingga kini iaitu buku 'How to Win Friends & Influence People' yang ditulis oleh Dale Carnegie. Saya sejujurnya memberikan 5 bintang kepada buku ini kerana ianya sangat komprehensif dari segi huraian dan bukti dalam menyampaikan isi-isi penting. Setiap cara untuk mempengaruhi manusia ditulis berdasarkan kajian yang banyak yang dibuat oleh Dale Carnegie menerusi orang-orang ternama dan juga orang  biasa. Setiap cara yang diberikan sangat berguna dalam pelbagai aspek termasuklah keluarga, masyarakat dan juga perniagaan. Saya sangat kagum membaca buku ini kerana ianya sangat bermanfaat bagi generasi pada tahun 2019. Mengapa? Kerana pada pendapat saya, generasi 2019 atau secara spesifik, generasi millenial, sudah hampir luput untuk mengetahui cara yang betul untuk berkomunikasi dengan orang lain secara berdepan. Hal ini kerana generasi saya terlalu banyak meluangkan masa dalam media sosial daripada keluar bertemu manusia lain. Hal ini menyebabkan generasi hari ini sedikit sebanyak sudah lupa bagaimana untuk meluaskan pola persahabatan ataupun 'soft-skills' dalam interaksi berdepan. Buku ini sangat membantu dalam memberikan tips bagaimana cara untuk membuat kawan, menjadi ketua yang efektif, dan bagaimana cara mengkritik dengan betul. Saya belajar banyak perkara yang menarik dan sangat percaya kepada tips beliau oleh kerana bukti bukti yang kukuh diberikan oleh penulis. Perkara yang paling saya suka adalah apabila penulis berkata kesemua tips yang beliau berikan hanya akan berjaya jika kita ikhlas (sincere) dalam interaksi tersebut. Hal ini membawa saya semula jauh ke belakang di mana perkara pertama yang perlu kita ingat dan buat adalah dengan membetulkan niat terlebih dahulu. Begitulah cara saya memandang sudut si penulis dalam idea beliau mengenai sincerity ataupun keikhlasan. Saya amat seronok kerana bagi saya agama saya iaitu Islam sudah pun mengajar saya sejak kecil lagi mengenai niat. Cuma, si penulis adalah seorang yang berjaya melihat sudut keikhlasan dalam spektrum tersendiri dimana saya juga melihatnya melalui kaca mata seorang Muslim.



Pembaca yang saya kasihi,
Sebenarnya, jauh di dalam hati saya yang merah ini, saya amat percaya kebanyakan penemuan yang dari sudut dalaman atau spiritual manusia yang dijumpai oleh pakar pakar dari Barat boleh kita kaitkan dengan agama Islam. Hal ini kerana saya sudah menemui banyak ilmu yang saya boleh jejak semula kepada apa yang Islam ajar. Sungguh ajaib! Saya sangat terpegun! Buku ini boleh saya katakan 'Fantastic'. Buku ini boleh membantu anda dengan izin Allah  dalam memperbaiki corak kehidupan dalam perbualan dengan sesiapa sahaja. 
Itu sahaja daripada saya untuk blog kali ini. Terima kasih!


Follow me on
Instagram @syafiqcat








Ulasan