AKU MINAT PSIKOLOGI.

Hi! Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.


Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda, pembaca mengenai bagaimana saya menetapkan minat saya untuk belajar bidang psikologi. Selepas SPM, seperti kebanyakkan anda semua, saya pun selalu terfikir-fikir mengenai apalah yang patut saya sambung selepas ini. Pada mulanya, saya dulu fikir selepas SPM, saya dah merdeka dan tiada apa-apa lagi tapi saya sedar saya silap. Jadi, anda semua haruslah merancang awal ye mengenai minat anda, discover diri anda sebaik mungkin, cari minat anda seawal mungkin. Jadi, saya telah banyak kali berjumpa dengan kaunselor saya di sekolah bagi berbincang, bertanya mengenainya. Saya juga banyak melakukan kajian di internet.






 Melaluinya, saya mendapat pelbagai maklumat dan lebih mengenali diri saya. Saya suka biologi tapi saya tidak suka perkara-perkara berkaitan pembedahan. Jadi, menjadi seorang doktor bukanlah pilihan saya. Jadi saya cuba fikir subjek yang tidak melibatkan pembedahan dan saya dapati subjek psikologi adalah yang sesuai. Jadi, saya pun memilih subjek ini. Memang tidak dinafikan, ada sahaja kata-kata yang menyaranakan agar menyambung pelajaran dalam bidang lain. Tapi, saya percaya, untuk berjaya, kita perlu memilih bidang yang kita minat kerana kita yang akan belajar bukannya mereka. Tapi nasihat mereka itu pun ada benarnya, terpulanglah kepada kita untuk memahami minat diri kita sendiri. Banyakkan berdoa dan minta pandangan orang yang banyak pengalaman. Buat ujian inventori, ujian psikologi warna, ujian personaliti dan lain-lain bagi mengenali diri anda dengan lebih baik.



Teruskan mencari minat anda. Sekarang saya adalah pelajar INTERNATIONAL EDUCATION COLLEGE (INTEC), SHAH ALAM, psychology dan akan melanjutkan pelajaran di USA, insyaALLAH 2017 nanti. Saya adalah penerima biasiswa JPA-MARA.

Sekian, terima kasih.

Ulasan