Should I take course/ subject that does not interest me?



Hi, thank you for your time to visit my blog. 

Today, I would like to share with you my experiences taking a subject that did not interest me at my university. So, to be short, it was not worth in taking the subject that you have no interest in. I spent my semester hard enough to learn the materials and I need to force myself to study not like the other subjects that I like which I would love to read the materials even though it involves more than 10 pages. For me, it is more worth on taking interesting subject even though it is hard rather than taking subject or courses that seems easy but you do not have any intentions on learning it but rather just want to pass the grades. As a consequence of my action, that subject was scored the lowest than the subjects or courses that I loved. I have learned something this semester, follow what you want to learn not what seems easy and just for the grade because in the end, what you love is what you will score greatly.

So, next I want to express my story in the Malay language:

Hi, semua!

So, semester fall 2018 di Michigan State University, Amerika telah berakhir dan aku telah belajar something yang aku ingin kongsikan bersama pembaca semua. Ianya adalah berkenaan belajar perkara yang yang kau minat daripada belajar perkara semata mata untuk nak lepas grading. Ceritanya begini, pada awal semester aku perlu ambil lagi satu subjek elektif untuk major psychology aku. Subjek elektif ini seperti subjek yang di luar skop psikologi. Jadi, pada mulanya aku berminat sangat dengan introduction to international relationship dan aku pun daftarlah subjek itu. Selepas kelas pertama, aku drop kelas itu hanya sebab remeh seperti kerja kelas kena pembentangan dan kena baca banyak. Kemudian, aku cuba daftar dalam subjek Introduction to Archeology which is ini adalah subjek yang paling aku tak minat dan niat aku sekadar mahukan perkara senang. The whole semester dipenuhi dengan kesenangan subjek subjek lain yang aku ambil tetapi hanya subjek yang aku sangkakan senang ini rupanya menikam aku semula. Subjek ini sahajalah yang paling aku rasa susah daripada 3 subjek lain yang aku ambil. Ya, aku sedar di situ iaitu aku telah ter
silap dan sudah terlambat untuk kembali kepada kelas International Relationships lalu aku pun teruskan sehingga ke semester terakhir. Selepas exam final, results pun keluar dan seperti biasa dalam banyak banyak courses yang aku ambil, Introduction to Archeology lah yang paling rendah setakat aku belajar di universiti ini. LOL. Itulah perkara yang aku belajar semester fall 2018 ini di sini iaitu lebih baik belajar perkara yang kau minat walaupun sesusah mana pun daripada belajar benda yang senang tapi kau tiada sekelumit minat pun padanya. Padahnya nanti kau juga yang tanggung. Itulah cerita aku semester ini belajar di Amerika ini. Hahahaha, apa apa pun takpe aku okay je, redha dan ambil pengajaran kan. Macam itulah hidup, kan? Hehehe. Apa-apa pun, terima kasih sebab sudi datang ke blog aku dan kalau ada apa-apa boleh komen di bawah.

 To stay updated, you can follow me on Instagram @syafiqcat.

Fall 2018's result: Look at ANP 203.

Ulasan

  1. it's always good to try something new & learn through the experience. it's okay there's still more semester ahead!

    BalasPadam

Catat Ulasan