Buli Siber, Kesan Buli Siber terhadap Psikologi & Hak Netizen, Hak Influencer


Hari ini aku terasa mahu menulis mengenai buli siber memandangkan zaman digital semakin hari semakin besar penggunaannya dalam masyarakat seantero dunia. Sewaktu aku menulis ini, aku berada di zaman yang mencabar dimana wabak Coronavirus ataupun COVID-19 sedang merebak di seluruh dunia. Disebabkan itu, kebanyakkan negara telah menyarankan semua rakyat mereka agar duduk di rumah atau pengehadkan pergerakan di luar. Ramai orang diberikan cuti untuk duduk di rumah bersama anak-anak, isteri dan lain-lain. Maka, saya percaya bahawa ketika Inilah penggunaan internet telah meningkat disebabkan masa yang tidak terbatas buat semua orang melayari internet sekaligus memberikan sensitiviti masyarakat semakin tajam.

Apa itu buli siber?

Buli siber adalah sejenis buli yang menggunakan medium elektronik seperti telefon atau komputer untuk membuli orang lain.

Daripada isu yang sekecil-kecilnya sehinggalah ke isu yang serius, para pengguna internet atau netizen akan sentiasa mempunyai sesuatu untuk diperkatakan di ruangan komen setiap entri pengguna-pengguna yang lain. Ini membuktikan setiap manusia mempunyai rasa ingin didengari dan ingin mendapat perhatian daripada manusia yang lain. Pada ketika aku menulis ini, perkara yang hangat dibualkan netizen adalah isu artis-artis di Malaysia dan juga isu seorang usahawan wanita. Isunya adalah mengenai sikap para artis dan usahawan wanita itu membuat komen yang dianggap menghina golongan berpendapatan rendah. Disebabkan itu, netizen telah menyerang setiap Instagram entri yang dibuat oleh pihak-pihak yang mengeluarkan kenyataan tersebut.

Saya tidak menafikan bahawa hak netizen adalah menyuarakan pendapat, ketidakpuasan hati dan lain-lain isu yang dirasakan tidak adil, sensitif atau lain-lain, tetapi perkara yang menjadikan saya banyak berfikir adalah bagaimana cara netizen menegur dan tindakan mereka selanjutnya. Saya melihat bahawa sebahagian netizen sanggup mengeluarkan kata-kata yang kotor dan boleh menyakitkan hati orang yang membuat entri tersebut atau perasaan orang lain. Selain itu, hal yang menjadikan ini semakin bahaya adalah apabila perkara-perkara yang tidak benar disebarkan ataupun ia dipanggil fitnah seakan-akan ianya perkara yang biasa untuk melakukan perkara sedemikian pada hari ini.

Siapa Yang Salah?

Dalam hal ini, saya percaya pihak netizen dan pihak yang menyuarakan pendapat di media sosial mempunyai hak mereka masing-masing. Pada pandangan saya, orang yang ingin membuat post di media sosial haruslah berfikir sebelum melakukan entri dengan memikirkan perasaan manusia yang lain. Janganlah sesuka hati mengeluarkan kenyataan yang kedengaran mementingkan diri sendiri. Bagi netizen pula, seharusnya mereka lebih berhemah dalam menegur.  Netizen sepatutnya tidak mengganggu rumah tangga individu yang ditegur seperti mendoakan anak anak mereka dengan doa yang tidak baik atau berdoa agar dia tidak berjaya. Hal ini kerana saya melihat perkara itu sebagai satu tindakan yang tidak baik dan boleh mendatangkan kesan kepada kanak-kanak. Jika tidak puas hati kepada orang itu, hanya komen kepada orang tersebut tanpa mengalihkan kepada keluarga mereka. Jika netizen terus menyerang perihal keluarga individu berkenaan, maka saya boleh katakan ianya adalah siber buli.

Begini, netizen ada hak nak menegur individu tersebut JIKA kenyataan yang dibuat individu tersebut didapati melanggar sensitiviti masyarakat umum. Hal ini kerana jika dibiarkan individu itu terus membuat kenyataan tersebut, bimbang ianya akan membiarkan individu itu terus merasa dirinya betul. Oleh itu, bagi individu tersebut, hendaklah dia menerima teguran jika didapati teguran itu benar dan membuat permohonan maaf. Namun, jika para netizen menegur dan didapati teguran itu satu fitnah atau tidak realistik, maka individu itu hendaklah memberikan penjelasan lanjut jika merasakan dirinya tetap betul. Jika netizen terus menyerang setelah individu tersebut memberikan penjelasan dan permohonan maaf, maka bagi saya, itu sudah menjadi kes buli siber.

Kesan Siber Buli



Buli siber boleh mendatangkan kesan kesan yang tidak baik terhadap individu tersebut. Dari segi psikologi, buli siber boleh meningkatkan tekanan, merendahkan keyakinan, meningkatkan kesedihan dan boleh menjadi parah apabila membuatkan individu tersebut mempunyai rasa untuk membunuh diri. Ini adalah perkara yang serius kerana ianya melibatkan nyawa seseorang.

Persoalannya, adakah netizen sanggup untuk menanggung rasa bersalah jika seseorang itu membunuh diri oleh kerana komen netizen yang tidak beradab dan terlalu ekstrem? Adakah ianya berbaloi dengan mengutuk ahli keluarga individu berkenaan dan mengetahui bahawa anak-anak mereka mengalami depresi dan masalah keyakinan diri oleh kerana komen-komen netizen terhadap anak-anak mereka? Adakah netizen sanggup mengetepikan etika ketika memberikan komen hanya untuk merasa diri mereka betul dan keseronokan menjadi betul tetapi dalam hal yang sama menjatuhkan orang lain?

Bagi pihak yang membuat entri yang mendapat kecaman netizen yang ramai, individu ini perlulah pantas memberikan penjelasan lanjut mengenai apa yang dimaksudkan. Jika sudah tahu diri mengeluarkan kenyataan yang salah, maka seharusnya individu ini pantas membuat kenyataan memohon maaf kepada umum dan tidak memasukkan unsur perli memerli kepada netizen kerana hal ini dilihat hanya akan memburukkan lagi keadaan. 

Apa yang kita perlu ubah?

Bagi netizen, apabila menegur:

1. Tegur apa yang perlu sahaja tanpa menyentuh isu yang tiada kaitan dengan individu tersebut seperti isu kekeluargaan individu tersebut seperti anak-anak mereka.

2. Selagi boleh tegur cara baik, tegurlah secara baik.

3. Apabila individu itu telah memohon maaf, tidak usahlah memanjangkan lagi persengketaan. Maafkan dan teruskan hidup.

Bagi individu yang membuat entri di media sosial:

1. Fikir panjang sebelum membuat entri di media sosial. Fikir perasaan orang umum.

2. Terima teguran netizen jika didapati teguran mereka itu benar dan sedar diri melakukan kesilapan.

3. Memohon maaf tanpa menambah unsur perlian. Dah minta maaf, usah sakitkan hati dengan cara lain pula.

4. Jika teguran netizen didapati tidak benar, maka individu hendaklah menjelaskan pendapat individu sejelas-jelasnya agar tidak menimbulkan fitnah berpanjangan.

Kesimpulannya, kita semua hidup bermasyarakat. Ada yang di atas, ada yang di bawah. The key is respect each other. Apabila satu pihak membuat salah, tegurlah mereka dengan berhemah dan orang yang ditegur hendaklah melihat apa yang ditegur dan mengambil tindakan secepat mungkin untuk mengelakkan fitnah berlarutan. Jika netizen yang salah, maka tegurlah netizen dengan cara yang berhemah juga. Maka netizen hendaklah menerima teguran jika sudah terang netizen bersalah. Pada pendapat saya, tidak eloklah kita hendak menjatuhkan orang lain sampai memberi impak kepada ahli-ahli keluarga yang lain.

Sekian pendapat saya. Terima kasih baca blog saya.

Syafiq Shah
Pelajar tahun akhir Michigan State University, USA

Reference:

Ulasan